Friday, 5 September 2008

17 cupak

Tgk tajuk di atas, agak2 ble tahu ke apa maksud tersiratnya,heheeee.. Dah 2 kali Ramadhan aku kena qada' puasa hampir sebulan. 1st thn 2004 masa bersalin kat Maira dlu, ngam2 esoknya msk bulan puasa. Kompem sebln ganti. 2ndnya thn 2007 masa lahir kat adik tp sempat puasa seminggu penghujung ramadhan. Time Maira dlu habis aku berjaya ganti, thn nih xsempat 17 hari. Walhal kat sni la patut mudah puasa sbb maghrib awal. Jangan jeles u pkl 6.04 ptg aku dh ble mkn. Tp aku heran btl la apsal geng2 arab kat sni bukak puasa pkl 6.17 ptg ntah jadual mna la diaorg pakai tu, kompius.
Tp aku xreti la nk convert dr cupak ke kilo. Ada sape2 ble tolong, agak2 kalau aku ganti 2 kampet beras yg 10kg dgn 5 kg tu cukup ke utk 17 hariaku tu, anyone ?



Gelagat adik tgk tv. Cartoon kegemaran Dora Explorer, kalau bukak cartoon nih sure dia xkacau nyer.

Aku suka gambar pokok nih.

6 comments:

Suzi said...

salam intan,

Kadar fidyah ialah satu cupak beras (0.7 kg). menurut Dr Abdul Hay, Akademi Islam (Masail Fiqhiyah), dalam RM ialah RM 5.00. Maka 30 hari X RM 5: RM 150. WA

http://al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=32609&sid=46dc59db64f6c3f96f48736ff5e072fe

mak farhah said...

aku dulu masa pregnant kan farhah x smpt nak ganti/ x larat nak ganti. aku tggal 5 hari.

betulla kiraan suzi tu. dulu aku x ganti pon dgn beras, sbb member aku ustaz kata time tu beras murah, so bleh di ganti dgn bg duit aja. lg berguna. so aku qadaq n bg sedekah sekali kat anak2 yatim.

member aku tu ustaz kat sekolah, so dia carikan anak yatim untuk bg qadaq aku tu.

intan said...

ok thanks a lot for the info

Syikin said...

intan.. ni mak cik aku cakap..dia ustazah kat sekolah agama. kalau kita tak puasa disebabkan anak. samada berpantang atau pun ko nyusukan anak ataupun ngandung. tak payah bayar fidiyah. just ganti puasa jer. kena bayar fidyah/beras ni klau tak sempat habis ganti utk thn tu kan.. so kalau kes di atas tak payah bayar fidyah. just ganti sahaja sebanyak mana jumplah kita tak puasa tu.

Ida said...

ooo..i pun tak tahu semua tuh...ni br nak ambik tau nioh kot2 kena kat I plak kan...

Nina said...

jenuh tu nak ganti kan..haaaa..kalo kalo bukan di bulan poser mmg byk tol dugaan..