Friday, 18 April 2008

Rounding

Mungkin kah ada sesuatu yg anda xtahu ttg Australia. Di sini xde 1 sen coin, tapi nilai brg ttp menggunakan nilai 1sen. Huhuuu camna tu, so apa2 brg yg melibatkan nilai di antara 1-2 sen akan digenapkan kepada nilai sebelumnya. Contohnya AUD 1.97 . Makna nya dptla rounding ke AUD 1.95. Jimatla 2sen. Tp kalau dah AUD 1.98, terpakso la byr lebih AUD 2.00. Ble ker gitu. Citer pasal duit nih, mcm kata mak farhah brg2 sumer naik & mahal. Xde yg turun naik belaka. Kalau dulu2 masa aku mula sampai sini Mei 2007 dgn AUD 10 ble dpt satu beg pastik penuh skrg separuh je. Setakat nak habiskan 20-30 dollar sekali ke kedai tu pejam mata je. Walaupn xnampak sgt yg dibelinya. Xde apa yg ble dibuat sekadar bertahan & cuba membiasakan diri dgn kos hidup yg makin meningkat. So apa lg, mari kita carik duit,heheee....Sasaran aku cuma satu buat masa nih, menabung utk kesenangan masa hadapan. Puas dah aku bersusah balik Msia nanti aku nk enjoy,yuhuuuu... Skrg adik Haziq dah 8bln, dah merangkak, duduk & belajar berdiri, selalu lepas2 tangan. Xsabar aku nk tunggu dia berjalan pulak. Ada gigi 2 kat bwh, sakitnya kalau kena gigit dgnnya.